۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۸:۱۲

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خبر داد؛

گردشگری کرمانشاه در مسیر جهانی شدن

گردشگری کرمانشاه در مسیر جهانی شدن

کرمانشاه- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: با رعایت ضوابط یونسکو، شرایط ثبت جهانی برای سایر آثار نیز فراهم خواهد شد.

داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استفاده از الگوهای موفق جهانی همواره مورد توجه قرار گرفته است به ویژه در محوطه‌هایی که آثار جهانی در آنها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به ضوابط حاکم بر یونسکو این محوطه‌ها باید این ضوابط جهانی را در سامان‌دهی مجموعه و شرایط بازدید گردشگران فراهم کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: در کرمانشاه نیز محوطه جهانی بیستون با دو اثر جهانی کتیبه داریوش و کاروانسرای شاه‌عباسی از این شرایط خاص برخوردار هستند.

وی افزود: البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که سایر آثار شاخص استان کرمانشاه نیز که امکان ثبت جهانی دارند باید از این ضوابط حاکم پیروی کنند که بتوانند شانس جهانی شدن داشته باشند.

فرمانی ادامه داد: آثار تاریخی متعددی در کرمانشاه مورد بازدید گردشگران و تورهای گردشگری قرار دارد که علاوه بر بیستون و طاقبستان از جمله آثار شاخصی که مورد توجه هستند می‌توان به معبد آناهیتا در کنگاور، تکیه‌های معاون الملک و بیگلربیگی، بازار کرمانشاه، مسجد عمادو دوله، مقابر ابودجانه دالاهو، طاق گرا، زیج منیژه، دکان داوود و آنوبانی‌نی سرپل‌ذهاب، عمارت خسرو و چهارقاپی قصرشیرین اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر پنج محوطه و اثر تاریخی در کرمانشاه با حضور نیروهای اداره‌کل میراث فرهنگی اداره می‌شوند و در این اماکن بلیط فروشی صورت می‌گیرد که شامل مجموعه‌های طاقبستان، بیستون، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک و تکیه بیگلر بیگی هستند.

فرمانی تشریح کرد: اصولاً حضور گردشگران در اماکن تاریخی به ورود جریان زندگی به این محوطه‌ها کمک می‌کند و موجب بهبود شرایط حفاظت و نگهداری از این مجموعه‌ها شده است.

وی افزود: نمی‌توان گفت که گردشگری موجب آسیب به محوطه‌های تاریخی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با حضور مستمر در مجموعه‌ها در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم را به گردشگران ارائه می‌دهد.

فرمانی همچنین عنوان کرد: راهنمایان گردشگری مستقر در محوطه و راهنمایانی که به همراه تورهای گردشگری هستند این اطلاعات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نصب تابلوهای راهنما و هشدارهای لازم نیز در محوطه‌های تاریخی رایج است، بیان کرد: در بستر رسانه‌ای نیز کارشناسان میراث‌فرهنگی در طول سال با انجام مصاحبه‌های متعدد این روشنگری را انجام می‌دهند.

فرمانی در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا بازدید گردشگران از آثار و ابنیه تاریخی یک روال است که نمی‌توان گفت به اثر آسیب مستقیم می‌رساند با طراحی مسیرهای بازدید و هدفمند کردن بازدید آثار که کمترین آسیب را متوجه اثر کند شرایط این بازدیدها فراهم شده است.

کد خبر 6269373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha